23.august - Stockholmist Dohasse

Öö oli võrdlemisi rahulik, kuid peegelsile Tallinna laht sai öösel välja vahetatud keskpärase Läänemere tormi vastu. Tugev loksumine pani paar korda öö jooksul isegi üles ärkama, kuid seda ainult korraks. Suures plaanis oli see merereis seega suhteliselt sündmustevaene. See oli iseenesest tore, sest järgmised ligikaudu 24 tundi olime sõidus ja kuna me lennukis esimeses klassis ei reisi, siis võis eeldada, et korralikult me välja puhata ei saa. Seetõttu lebotasime voodis hetkeni kui laev juba Stockholmis trosse kai külge kinnitas, alles siis tundus paslik end horisontaalasendist püsti ajada. Kui me oma kohvreid vaikselt piki laevakoridore väljapääsu poole logistasime meenus meile järsku, et seda me polnudki uurinud, et kuidas sadamast Arlandasse saame. 2 aastat varem olime selle tee korra läbi teinud ning seetõttu oli see reisikava koostamise prioriteetide hulgas kusagil väga madalal kohal. Tegelikult isegi nii madalal, et lõpuks me ei jõudnudki selleni, et oleks marsruudi meelde tuletanud.
Aga õnneks olid mälusoppides veel infokillud alles ja seetõttu läks teekond nii õlitatult, justkui sõidaks seda maad iga päev. Sadama ees lunastasime pärast pisikest ootamist 35 SEK eest pileti bussile, mis viis meid Cityterminalenisse ning seal navigeeris meie autopiloot kiirelt kohta, kust väljusid lennujaamabussid e Flygbussarna. Too pilet oli 119 SEK/nägu, seega kui nüüd põhjalikult kalkuleerida, siis kolmekesi minnes on mõttekas võtta juba sadamast takso. Sadam-Arlanda fixhind on taksodel vahemikus 400-550 SEK, soovitan valida 400 SEK-se :P
Kuna jõudsime lennujaama suhteliselt kiirelt, siis olime Qatar Airwaysi check-ini sabas ühed esimestest. Pardakaardi saamine võttis keskmisest ikka oluliselt kauem aega. Skänniti kõik passid sisse, uuriti väga hoolikalt kõiki viisasid ja templeid, klõbistati pikalt arvuti taga ning lõpuks küsiti veel ka kontrollküsimus – „Mis on Eesti pealinn?“ Kui oleks tahtnud elu huvitavaks teha oleks võinud vastu küsida, et kas variante saab? Kuna meil oli ikka kange soov Indoneesiasse minna, siis vastasime: „Tallinn!“ See võttis klienditeenindajal silmnähtavalt pinge maha ja ta asus pardakaarte välja trükkima, isegi Qatari Privilege Clubi kaardi julges ta pärast seda läbi tõmmata ning nii saime oma lennupunktid kirja ning eneselegi teadmata liikusime „Burgundy“ tasemele, mis lubas järjekorravälist check-ini ja kümmet lisakilo pagasit. Kõik see hea selgus kahjuks alles pärast reisi lõppu, mistõttu neid võimalusi me seekord ei kasutanud.
Kella kaheks olid kõik ettevalmistused tehtud ja turvakontroll läbitud, lennuni oli jäänud veel 2 tundi ja 15 minutit. Nüüd võib-olla veidi ka sellest, et miks me just sellise teekonna – Tallinn-Stockholm-Doha-Jakarta – endale valisime. Esmalt võin saladuskatte all öelda, et Tallinnast otse Indoneesiasse ühtegi lennuliini ei lähe (kui charterid välja arvata). Teiseks sai tehtud kõvasti eeltööd – eesmärk oli saada võimalikult odav hind ja teine kriteerium oli see, et kohalejõudmine oleks sujuv ja ilma pikkade ootamisteta kusagil vahepeatustes. Mõlema kaal oli valiku tegemisel võrdne. Kõige odavam lennupileti hind tuli Londonist Emiratesiga, kuid see tundus liiga suure ringina ning sinnasaamine oleks kokkuvõttes hinnavõidu ära nullinud. Samal põhjusel langesid ära Emirates Amsterdamist ning Malaysia Air Amsterdamist ja Frankfurdist. Lähiriikidest oli konkurentsivõimelise hinnaga võimalik lennata Rootsist ja Taanist ning siis jäidki sõelale Turkish Air läbi Istanbuli ja Qatar Air läbi Doha. Qatar tuli kokkuvõttes odavam ja lennuajad klappisid ideaalselt - vahepeatuses pidi nii minnes kui tulles ootama alla 3 tunni ning nii minek kui tulek sobisid perfektselt ka Tallinki laevagraafikuga. Ning boonusena saime võimaluse lennata ühe maailma kõrgeimalt hinnatud lennufirmaga. Lendude klapitamisel peab selle firma puhul lihtsalt vaatama, et Dohas vahemaandumise aeg ei veniks pikemaks kui 8 tundi. Vastasel juhul pead soetama viisa ja kohustusliku ööbimispaketi lennujaama hotellis, mis teeb vahemaandumise mõned sajad USD-d kallimaks. Kokku tuli meie reisitee (Tallinn-Jakarta-Tallinn) maksumus koos Tallinki laevareisi ja transfeeridega ca 11500 EEK. Odavaimad lennupiletid algusega Tallinnast maksid ostuhetkel 17-18tuh EEK. Tallinki asemel võib kasutada loomulikult ka Estonian Airi otselendu Stockholmi, kuid mingil meile teadmata põhjusel maksid just meile vajalikel päevadel Tallinn-Stockholm piletid kordades rohkem kui tavapäevadel. Seega see variant langes ära ja jäi laev.
Nii, poole nelja paiku pärastlõunal hakati rahvast lennukisse laskma. Juhtus nii, et me saime lennumasinasse päris esimeste seas ning kohe hakkas silma see, et miks Qatar Airways on üks kõrgemini hinnatud lennufirmasid maailmas. Väga abivalmid ja sõbralikud lennusaatjad, jalgadel oli isegi ruumi (seltskonna suurim liige on 2 meetrit kõrge), seljatugedes olid ekraanid, filmide ja muude teenuste valik oli tohutu, toit oli maitsev ning jook tasuta. Loomulikult väljus lennuk õigeaegselt ning kogu lennu aja toimus pidev klientide eest hoolitsemine. Tekk ja padi olid juba istmel ootamas, lisaks lennusokid , silmaklapid ja kõrvatropid. Peale selle jagati kätte ka kleepsud, mille said kinnitada seljatugedele – siltidel oli siis kirjas kas „Palun äratada mind söögi serveerimise ajal“, „Palun äratada mind tax-free ajal“ või „Palun mitte segada“. Väga mõistlik lahendus. Turistiklassi kohta oli teenust küll selgelt rohkem kui keskmisel lennufirmal ning teenindajad tundusid tegelikult ka sinu soovidest hoolivat. Jah, Qatariga lendamist võib soovitada.
Niipea kui lennuk oma lennukõrguse saavutas, hakati kohe toitu serveerima ja selline toitmine (väikeste pausidega) kestis kuni Dohani. Esmalt lõunasöök, siis mingi õhtuoode ja lõpuks õhtusöök. Kuna lend Qatari kestis 8 tundi, siis selline nuumamine tegi ikka kõhu päris täis. Ning nagu ma mainisin olid söögid head – tavapärase kummist kana ja ebamääraste nuudlite asemel olid reaalse toidu maitsega söögid. Prae kõrval oli isegi päris tomatitest tomatisalat ning magustoiduks koogitükk, mis viis keele alla. Kõrvale sai libistatud väikest veinikest ja mahlakest ning sobivaks meelelahutuseks olid tol hetkel üsna värske Iron Man 2 ning Simpsonite ja 2 ½ Men uued osad. Nii see ajake veeres, kohati ka uneledes, sest palju sa ikka seda ekraani jõuad jõllitada.
Õhtusöögi ajal lendasime üle Iraagi ja Kuveidi, tähelepanuväärne ja meeldejääv oli selle sündmuse juures see, et meid ei lastudki liitlasvägede poolt alla.
Kui Dohas maanduma hakkasime oli juba pime (Qatar asub muide Eestiga samas ajatsoonis). Kohati oli näha Pärsia lahes naftapuurtornide/gaasimaardlate tulelonte. Alguses ei saanudki aru, et kuhu me siin maandume – pimeduses oli näha ainult pulksirgeid ja tühju, valgustatud kaherealisi maanteid (mis ilmselt lähevad läbi kõrbe), kuid siis kerkis järsku meie ette tuledesäras ja pilvelõhkujatest pungil olev Doha. Qatarile kuuluvad maailma suuruselt kolmandad gaasireservid ning nagu arvata võib annab see võimaluse selle pisiriigi ca 1,7 miljonile inimesele võimaluse väga heaks eluks. SKT inimese kohta on maailma TOP3-s, võisteldes Luksemburgi, Liechtensteini ja Norraga. Seega saabusime tõelisesse heaoluriiki. Seda tohutut rahaveskit ei kasutata õnneks mitte ainult paleede ja kullast autode peale vaid riik on võtnud ette tohutud investeeringud haridussüsteemi (ehitanud koole, ülikoole, akadeemiaid välistudengite meelitamiseks), rajanud finantskeskuse, investeerib jätkuvalt esmaklassilise transpordi infrastruktuuri rajamisse (autoteed, lennukid, lennujaama arendus, raudteesüsteem) jne. Lisaks on ostnud kokku sportlasi ja on saanud endale 2022 aasta jalgpalli MM korraldamise õigused.
Juba lennuväli andis plaanidest aimu. Praegune lennuväli on vast võrreldav Kopenhaageni omaga (nii suuruselt kui reisijate arvult). Aga juba ehitatakse uut lennuvälja, mis peaks vastu võtma 6 korda rohkem reisijaid, tehes Doha lennuväljast regioonis suuruselt teise aerodroomi (Dubai järel). Edu üheks põhjuseks on kindlasti asukoht – nii ida-lääne suunal kui ka põhja-lõuna suunal on just siin paras vahepeatus teha. Seega Qatarist kuuleme me veel tulevikus palju.
Aga siin algab juba järgmine päev…

0 kommentaari: