17.september - Jakarta, Doha, Stockholm

Kummaliseks vahepalaks oli see, et ühel hetkel imbus meie juurde üks kass. Tuli ei kusagilt, anus mõnda aega tähelepanu ja läinud ta oligi. See jäi ka meie viimaseks mälestuseks lennujaamast. Ja Indoneesiast.
Lennukisse hakati laskma täiesti õigeaegselt, Qatari kuulsalt lennufirmalt oleks patt ka midagi muud oodata. Kui üks meie reisiseltskonnast keeras kohe magama, siis mina jäin veel üles ja lasin end teenindada. Soojenduseks võtsin väikese punase veini ja vaatasin täispikka A-Rühma filmi. Kino ajal pakuti ka esimest korda süüa ning nagu tulleski, oli menüü rikkalik. Isegi turistiklassis. Loomulikult oli tasuta ka alkohol - vein, viski, gin, õlu. Mida iganes hing ihkab, kuigi tegemist ju rangelt islamiusku järgiva riigi rahvusliku ettevõttega. Minule selles ühest veinipupsust piisas ning kusagil Sumatra saare ja India vahel lasin samuti silma looja.
Üles ärkasime 3-4 paiku (ärge küsige millise ajavööndi järgi, need olid lootusetult sassis) kui hakati pakkuma „hommikusööki“. Ning ka selle toidukorra kohta on reisipäevikusse kirjutatud vaid kiidusõnad – värske, hea ja rikkalik. Qatar Airways on oma kõrged autasud igati ära teeninud (2011 maailma parim lennufirma, 2010 kolmas, 2009 neljas). Mugavus (jällegi – ka 2 meetrisel volaskil oli turistiklassis mugav), täpsus, ülihea teenindus ning igas asjas kõrgeim kvaliteet – need omadused iseloomustavad seda lennufirmat. Tehes veel tasuta reklaami, siis lisaks Stockholmile, saab lähilinnadest alates 2012 lõpust astuda Qatari raudlinnu pardale ka näiteks Helsingis.
Qatari pealinnas Dohas maandusime päikesetõusu aegu st ca 5 paiku (kohaliku aja järgi) hommikul. Ajaga samas suunas lendamine on tore – kell 1 väljus lennuk Jakartast, kell 5 olime Dohas. Lennuaeg aga oli aga veidi üle 8 tunni.
Varahommik kõrbes oli kaunis – vaikselt kumas juba päikest, maandumisel paistis kätte peamiselt igav liiv ja tühi väli kuni järsku oli silmapiiril uhke klaastornidega linn ja võimas lennuväli. Maandumisel (kordan siis, et kell oli viis hommikul) ütles piloot väliseks soojakraadiks 31. Ning nii oligi, lennukist välja astudes paiskus näkku kuum kõrbeõhk. Lennukit teenindavas bussis oli aga jahe, sest konditsioneer oli põhja keeratud. Sõit terminaali kestis selles viludas bussis meie arvates terve igaviku. Doha lennuväli on agressiivselt laienemas ning seetõttu tegime suure tiiru lennuvälja avarustes, enne kui terminaalihooneteni jõudsime. Täpsemalt on Qatarist mul kirjutatud siin.
Dohas olid mõned tunnid aega ja see oli just paras moment, mil endale ka midagi araabiapärast koju kaasa osta. Kuigi igal pool sai osta ka kaardiga, siis tänu kergele numismaatikahuvile võtsime ikkagi automaadist ka paberraha välja. 100 riaali on praeguses rahas veidi üle 20 euro. Raha oli lahedalt araabiapärane, globaalne ja igav rahakujundus õnneks siia riiki veel imbunud pole. Omad sümbolid, omad kirjad, stiilne taust. Reaalelus on muidugi side selle mainitud maailmaga olemas. Kuna Qatar on suur gaasiriik ja gaasiäri käib maailmas dollarite eest, siis riskide maandamiseks on riaal seotud USA dollariga.
Kulutasime neid riaale aga kahes suures tax-free kaupluses, mis olid minu arusaamist mööda vist avatud 24h. Hästi palju oli müügil ramadaanikaupa (nt datleid), kui ka palju muud (uusim tehnika, lõhnad, riided, alkohol, ehted jne). Hinnatase oli mõistlik, mingeid hüperodavaid leide seal polnud. Rõhuasetus oli poes peamiselt siiski brändi- ja luksuskaupadel. Kuna kaalumiskontrolle enam läbima ei pidanud, siis soetasime enestele niipalju kaupa kui tarida jaksasime ja viitsisime. Lettide vahel uudistades paelus peamiselt meie tähelepanu erinev söögikraam, esmajoones maiused. Otsisime palju me otsisime, aga Qataris endas tehtud kaupu me ei leidnud. See pole ka imekspandav, sest 85% ekspordituludest tuleb ju naftast ja gaasist. Oma vabrikute ja tööstuse rajamine sellises heaoluühiskonnas pole väga vajalik. Toiduaineid veetakse sisse peamiselt Saudi-Araabiast.
Aeg lendas päris kiirelt ja peagi jõudis kätte Stockholmi lennu komplekteerimise aeg ning meie olime seal komplektis. Kõik läks sujuvalt – saime lennukis end sisse seada, lennuk sai õigeaegselt liikuma hakata, stardirajal oli juba hoog sees, meie vaatasime veel hüvastijätuks torni, mille peal oli tervitustekst kui… kui lennuk pani poole stardiraja peal pidurit. Ossa jutt! See oli päris hirmutav. Positiivne oli see, et me saime õigeaegselt pidama ja rajalt välja ei sõitnud, tegelikult oli kõik vägagi kontrolli all. Lihtsalt see areng oli ootamatu. Ruleerisime veidi kõrvale ja peagi kapten ütles, et ta „peab midagi kontrollima“. Teate, kui öeldakse, et „midagi“ peab kontrollima, siis see ei süsti väga kindlust. No mida siis? Mõni minut hiljem kõlas kõlarist aga sama hääl ja teatas, et „kontrollis ühe asja üle ja kõik on ok ning kohe stardime“. Mille sa üle kontrollisid, vasardas peas. Ausalt öeldes see uus hoovõtt võttis junni jahedaks, tegelikult terve see lennukitäis rahvast oli vait ja vaatas pingeliselt ekraanile, enda ette või siis aknast välja. Aga kõik läks viperusteta ja me tõusime ilusti õhku, ju siis oli mingi väike asi. Näiteks kabiinis oli printeris paber otsas või siis kohviautomaadi stepsel oli pistikust väljas. Nii mõeldes oli elu lihtsam.
Aga lend läks piki Araabia poolsaare idarannikut, siis üle Kuveidi, Iraagi, Türgi, Musta mere, Moldova, Ukraina, Valgevene, Läti (mõttes hüüdsin „Stop!“, aga sest polnud abi) ning lõpuks puutusid rattad Stockholmi Arlanda lennuvälja siledat asfalti. Lend tegelikult läks kiirelt. Korralisi söögikordi oli 2, peaaegu piiritu valikuga meediasüsteemist said aga meie lemmikuteks „2 ½ meest“ ning mõned uuemad filmid, mida polnud veel näinud.
Rootsi 17 kraadist karget õhku saime nautima veidi pärast kella 14.00 päeval. Hoolimata madalatest temperatuurinumbritest, oli ilm ilus ja päikeseline. Seega väga suurt šokki kohe ei saanudki. Pagasilindi juures olid jälle ärevad hetked, sest no ei tulnud meie kohvreid. Jälle olime viimaste seas, kes pagasi kätte said, närvid täitsa läbi. Aga kogu kraam oli ühes tükis ja kohvreid väga palju loobitud poldud – selle üle oli siiras hea meel. Kuna ülemäära palju aega ei olnud, siis hoolimata üsna rasvasest hinnast, võtsime fiksihinnaga takso (mis viis selle hinna eest Värtahamneni sadamasse). Pakkumised olid vahemikus 450-600 SEK ning kuna autod olid sõna otseses mõttes samad, siis ei pidanud just tuumafüüsik olema, et oma valik teha. Esimene asi, mis meid imestama pani oli see, et taksojuht ronis valelt poolt (vasakult) sisse. J Parempoolne liiklus oli meile juba külge hakanud. Teine imekspandav asjaolu oli Stockholmi üliuimane liiklus – autod sõitsid eraldi ridades (!), jalakäijaid lasti üle tee, võrrid ja motikad ei sõelunud sul küljes, liiklusmärkidest peeti kinni jne. See kõik tundus nii kummaline. Kuu aega Indoneesias keerab ikka mingid arusaamad täiesti sassi. Seda võis nüüd nimetada siis lausa Euroopa kultuurišokiks.
Sadamasse jõudes nägime, et „Baltic Queen“ nimeline laev oli meie jaoks ilusasti ära kasitud ja valmis seatud. Paigutasime end kajutisse ära ja sõime restoranis raha eest, mille eest oleks Indoneesias saanud mitmekäigulise lõuna või siis lihtsalt mitu päeva hästi süüa, maitsetuid võileibu. Pärast sellist kulinaarset pettumust, sulgusime kajutisse ja üritasime televiisori abil end jõuga kohalikku aega suruda. See tähendab, et ei läinud enne magama kui hilisõhtu käes. Ja see toimis. Kell kümme lasime tule surnuks ning täpselt 12 tundi hiljem astusid meie jalad jälle Tallinna pinnale. Seekord läks siis niiviisi, väga tore reis oli. Aga lugege järgmiselt lehelt kokkuvõtet kah kui te lugemisega juba siiani välja olete jõudnud.

0 kommentaari: